Selasa, 1 November 2011

BAB 3 : Bila hati hadir menyapa, rindu semalam tiada ku lupa~

'Organiser' lusuh yang sentiasa ku usung ke sana ke mari, ku selak perlahan-lahan, mengurut reda debaran hati yang kian rancak mengalun ombak. Aku resah sebenarnya. Ada pertemuan enam mata yang wajib aku tunaikan hari ini tapi tempat dan waktunya sudah luput di minda ku...

"Lah... Kat sini rupanya. Times square dan 3 petang," sebaris ayat itu ku baca rakus sambil telapak tangan kanan menampar halus dahi mulus ku...

Seraya menutup 'organiser' tersebut, aku mengalihkan pandangan menghala ke sekeping gambar lama yang menghias indah ruang mejaku. Gambar itu dirakam sewaktu kami bertiga menjalani kursus kepimpinan di negeri bawah bayu.

"Kita bakal bertemu, sahabat-sahabatku. It has been ages since we last met. Semoga diberkahi pertemuan kita nanti..." hatiku sempat menukil sewarkah doa.

Jam di dinding, ku lirik sekejapan. 2:15 petang jemarinya bertunjukkan. Ada waktu 45 minit lagi untuk ku bersiap-siap. Tanpa membuang masa yang ku rasa sedikit cemburu dengan secatur pertemuan yang bakal berlaku hari ini, aku segera menyiapkan diri.

Dalam kesibukan ku mendandan diri, fikiranku sempat melayang jauh, mengimbas kembali zaman-zaman kegemilangan aku dan sahabat-sahabatku. Mana mungkin kisah-kisah kegemilangan tersebut dilupakan begitu sahaja... Malah kesemuanya masih tersemat kukuh di ingatanku.

"Without you guys, I am still searching for true friends..." ada riak ceria ketika aku menuturkan kalimat ini. Benar, aku terlalu teruja.

Tapi, mungkinkah mereka juga seteruja aku? Hmmmm...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan