Selasa, 8 November 2011

BAB 11 : Selamat Pengantin Baru!

“Umi, Al pergi bilik air kejap” Alia menyangka dia akan kuat seandainya kejadian itu berlaku di depan mata. Ternyata Alia sudah tewas dengan kekuatan yang cuba dikumpulnya selama ini. Tanpa berlama, Alia beredar dengan segera ke bilik air yang terletak tidak jauh dari tempat duduknya. Bimbang jika air matanya akan tumpah buat kesekian kalinya di situ, yang pasti bukan di hadapan ibunya apatah lagi di hadapan lelaki yang sudah menabur kaca di taman hatinya.

Alia memandang wajahnya di hadapan cermin. Wajah yang basah dengan deraian air mata. Sesuatu yang tidak patut berlaku. Alia! Kau kena kuat! Kau tak boleh tunjukkan yang kau lemah! Hati Alia telah menjerit dan menyuntik kembali kata-kata semangat yang selama ini cuba dibaja di dalam hati.

Air mata yang tadi melencunkan wajahnya kini disekat dengan kasar sekali. Senyuman penuh keyakinan menemani langkahnya yang diatur penuh dengan keyakinan. Keluar meninggalkan bilik air, langkah di atur satu persatu.

“Tahniah, selamat pengantin baru” ujar Alia Maisara menyapa Nazrul yang sudah kehilangan butir bicara. Senyuman Alia masih tidak lekang dari menghiasi wajahnya yang tampak begitu manis menerbitkan lesung pipit di pipi mulusnya. Meninggalkan pasangan tersebut dengan perasaan yang penuh bahagia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan