Ahad, 6 November 2011

BAB 10 : Kenapa Di Sini...

Alia masih terbayangkan kejadian yang berlaku pada petang tadi. Entah kenapa dia hilang sabar ketika itu. Wajah lelaki itu pun masih dia teringat. Sesekali dia tersenyum memikirkan wajah lelaki tadi yang berubah setelah melihat dia marah bagaikan naga ingin menghemburkan api pada mangsanya. 'Padan muka,' bisik hati Alia. Dia semakin tersenyum lebar apabila teringatkan teman lelaki itu. Punyalah pucat wajahnya. Bagai habis darah di wajahnya melihat Alia marah. Alia terlepas tawa kecil dengan tidak senghaja apabila teringat wajah lucu kedua lelaki tersebut.

"Alia, apa yang lucu ni?" tanya Umi. Dia hairan melihat anak gadisnya itu tersenyum-senyum sendiri sedari tadi. Ketika itu, mereka sedang memilih minyak wangi untuk hadiah harijadi ayahnya.
"Takde lah Umi. Al tak sabar nak buat surprise untuk Daddy esok," jawabnya berselindung. Baginya, tak perlu lah Uminya tahu akan kejadian petang tadi. 'Hal kecil,' bisk hati Alia lagi. Setelah puas memilih, akhirnya Hugo Just Different menjadi pilihan. Minyak wangi lelaki yang baru sahaja di lancarkan. Alia dan Umi berpuas hati.
"Umi, kita pergi makan ya. Al lapar lah Mi," Alia memberitahu Umi sebaik sahaja mereka melangkahkan kaki keluar dari kedai yang menjual pelbagai jenis minyak wangi itu.
"Ok, jom Al. Alia nak makan apa ya?" tanya Umi sambil melirik jam tangannya. Dia pun terasa lapar juga.
"Kita makan kat Hot Point, ok kan Umi? Al nak makan nasi," cadang Alia.
"Ok, mari Al," sahut Umi.

Setibanya mereka di Hot Point, The Mall, kedua anak beranak itu dipersilakan duduk oleh seorang pelayan. Setelah membuat pesanan, Alia dan ibunya bercerita lagi mengenai kejutan yang bakal mereka buat untuk harijadi ayahnya esok malam. Mereka begitu asyik bercerita apabila mata Alia terpandang raut wajah yang dikenalinya. Lelaki itu sedang duduk tidak jauh dari meja mereka. Kelihatan lelaki itu begitu mesra bersama wanita yang duduk di sebelahnya. Tiba-tiba hati Alia menjadi tidak tentu arah. Wajah cerianya berubah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan