Jumaat, 4 November 2011

BAB 7 : Kerana Kopi...

"Nadia, awak macamana sekarang? Aku dengar engkau dah nak kahwin dengan si Asri tu," tanya Sofia. Alia turut mengangguk tersenyum. Terbayang wajah lelaki yang tinggi dan berkulit hitam manis. Asri merupakan rakan sekelas Nadia sewaktu di universiti dulu. Dia seorang yang ceria dan baik hati. Sama macam Nadia.
"Ya, kitorang dah di dalam perancangan dah. Insya Allah, awal tahun depan. Tak lama lagi. Cuma tinggal empat bulan saja lagi. I nervous tau!" jawab Nadia sambil tertawa. Sememangnya dia begitu bahagia dengan hidupnya sekarang. Hatinya memanjatkan syukur di dalam hati. Hidupnya sekarang sedang didedikasikan kepada pekerjaannya sebagai seorang pensyarah di salah sebuah kolej. Manakala tunangnya, Asri, merupakan seorang pensyarah di salah sebuah universiti Islam di negara ini. Memang sama-sama sibuk dengan pekerjaan masing-masing. Sama-sama punya tanggungjawab besar. Sebab itu persediaan untuk perkahwinan mereka dirancang lebih awal.

Alia dan Sofia berasa gembira mendengar khabar berita gadis yang berumur dua puluh tujuh tahun itu. Ini bermakna bertambah lagi senarai kad jemputan koleksi dari rakan-rakan lain yang sudah pun berumahtangga. Bahagia Nadia pun bahagia mereka juga. Sofia pula sekarang sedang menumpukan perhatian pada pekerjaannya di salah sebuah syarikat telekomunikasi terbesar di sini. Peranannya sebagai CEO memikul tanggungjawab yang begitu besar baginya dan membuatkan dia belum lagi terfikirkan soal jodoh. Yang dia pasti, bila jodoh itu datang, ia akan datang juga.

Petang itu mereka habiskan dengan menceritakan pengalaman hidup masing-masing dan sesekali terselit juga kisah sewaktu mereka berada di universiti dulu. Semakin rancak mereka bercerita, semakin banyak kenangan pahit manis timbul semula sewaktu mereka belajar. Sesekali terslit juga cerita terbaru tentang rakan-rakan seperjuangan mereka yang lain. Ada-ada saja yang dibualkan oleh tiga sekawan itu.

Sedar tak sedar, jam sudah menunjukkan jam 5:30 petang. Alia terkejut apabila melihat jam tangannya. 'Alamak! Aku ada janji dengan Umi lah petang ni!' bisiknya di dalam hati lalu meminta diri untuk pulang ke rumah. Dia hampir terlupa bahawa dia dan ibunya berjanji untuk keluar bersama pada malam itu. Dia dan ibunya berhajat untuk membeli hadiah ulangtahun ayahnya yang jatuh pada keesokan harinya. Dua beranak itu membuat perancangan untuk membuat kejutan pada esok malam, iaitu sebaik sahaja ayahnya pulang dari Australia. Pulang dari menguruskan hal ehwal perniagaannya. Alia lantas bergegas untuk beredar dari situ setelah mengucapkan selamat tinggal pada kedua rakannya. Dia tahu dia lambat dan dia tidak ingin ibunya menunggu kedatangannya terlalu lama.

Alia sedang menuju ke arah keretanya apabila seorang lelaki yang berjalan bertentangan dengannya tiba-tiba terlanggar bahu Alia lantas tertumpah minuman ke arah gadis itu. Bajunya yang putih bersih pada mulanya itu telah tercemar dengan bau dan warna kopi yang pekat. Alia terkejut lantas melontarkan pandangan marah pada lelaki itu. Manakala si lelaki pula membalas pandangan Alia dengan penuh rasa bersalah. Teman si lelaki hanya berdiri di sebelahnya. Terkejut kaku. Kecut juga hatinya melihat wajah gadis yang agak garang itu. Dia hanya melihat blouse si gadis yang kotor akibat tertumpah kopi sahabatnya. Masa bagaikan terhenti seketika.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan