Rabu, 2 November 2011

BAB 4 : Sofia, Alia dan Nadia

"Alia!" Nadia memanggil nama rakannya itu sebaik sahaja dia melihat Alia berjalan menuju ke arah mereka. Sofia hanya tersenyum lebar melihat Alia yang sudah hampir setahun tidak ditemuinya itu. Tidak banyak perubahan yang ketara pada gadis manis itu. Alia melangkah laju dan terus merangkul tubuh kedua orang rakannya dek kerinduan yang membuak di dada. Dia berasa begitu gembira kerana masih diberi peluang untuk bertemu dengan mereka. Masing-masing sudah mempunyai jalan hidup mereka sendiri. Pekerjaan membuatkan mereka sentiasa sibuk dan jarang berjumpa.

Nadia dan Sofia merupakan rakan rapatnya semenjak mereka berada di bangku sekolah menengah lagi sehinggalah mereka bertiga berjaya melanjutkan pelajaran di salah sebuah universiti terkemuka di negara ini. Mereka sentiasa berada di dalam kelas yang sama ketika di sekolah menengah dan ini mengeratkan lagi persahabatan mereka bertiga. Setelah berada di universiti, masing-masing memilih kursus yang diminati namun mereka sentiasa mencari peluang untuk berjumpa. Sehinggalah mereka menerima ijazah, dan seterusnya mendapat kerja, baru lah mereka terasa berjauhan.

"Apa khabar Nadia?" tanya Alia setelah mereka mendapatkan tempat duduk yang selesa di dalam cafe itu. Suasana cafe pada waktu itu amat santai, sesuai dengan mood mereka bertiga yang ingin bersantai pada petang itu.
"Alhamdulillah, sihat. Awak apa khabar?" tanya Nadia.
"Macam ni lah. Tengok, awak rasa saya sihat ke tak?" seloroh Alia sambil tersenyum lebar.
"Awak lebih dari sihat agaknya!" sahut Sofia lantas mencuit lengan rakannya itu. Dia faham akan perangai Alia yang memang suka berseloroh. Mereka bertiga tertawa dan masing-masing bersyukur kerana keadaan mereka sihat walafiat dan masih seperti dulu.

Perbualan rancak mereka bertukar menjadi sedikit suram apabila Sofia bertanya pada Alia, "Al, apa khabar tunang awak?". Pada mulanya, Alia hanya tersenyum dan mendiamkan diri. Sofia dan Nadia berasa hairan dengan respon rakan mereka itu. Alia mula meremas jari manisnya yang terasa kosong dan tiba-tiba hatinya terasa pilu. Kedua rakannya terdiam lantas fikiran mereka diburu tanda tanya dan perasaan ingin tahu.
"Apa telah terjadi Al?" tanya Nadia dengan penuh tanda tanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan