Sabtu, 18 Februari 2012

BAB 25 : Satu caranya

'Hanya ada satu caranya,' bisik kecil hati Ilham pada sebelah malamnya. Otot-ototnya yang biasanya menegang akibat dari tekanan kerja, kini terasa mengendur selepas melakukan riadah di waktu petang tadi. Segar alami segera menerpa. Nyaman terasa aliran darah yang berebutan memasuki ruang hati.

"Hanya ada satu caranya," ulangnya lagi, tetapi kini dengan suara yang lantang. Mujur juga tiada sesiapa yang berada di biliknya ketika itu. Jika tidak, memang sudah sah dia digelar 'tiang separuh'. Berbicara seorang diri, tiada hujung pangkalnya. Tiada tajuk utamanya. Entahkan ada makna dalam bicaranya itu.

"Cara untuk aku mendekati Alia ialah dengan cara aku menemukan Shah dengan Sofia. Cara halus," ketawa halus terledak perlahan di hujung ayatnya. Suka benar hatinya.

Telefon bimbit yang letaknya di atas meja, dicapai. Ilham lalu mendail sebaris nombor yang sering kali dihubunginya. Shah! Setelah beberapa deringan, kedengaran panggilan di hujung talian, dijawab.

"Wa'alaikumussalam Ilham. Kau nak apa tengah-tengah malam buta macam ni?" tanya Shah sedikit marah kerana lenanya terganggu dengan panggilan tersebut. Lelah dari mendaki bukit Tasek Lama siang tadi masih bersisa.

"Sori bro! Kacau kau tidur pulak. Tapi inilah, aku ada hal nak cakap dengan kau," luah Ilham sambil lewa.

"Kau nak apa? Dah tak boleh tunggu matahari tu terbit ke nak sound kat aku ni?" balas Shah lagi.

"Apa kata jika aku temukan kau dengan si Sofia, kawan Alia?" perlahan penjelasan Ilham. sengihannya melebar. Yakin bahawa Shah akan 'jatuh cinta' dengan cadangannya itu. Namun, hanya diam singgah di hujung talian.

"Shah?!" panggil Ilham. Sekali lagi, sunyi sepi. Fahamlah Ilham bahawa sahabatnya itu sudah terlelap semula, meninggalkan dirinya terpinga-pinga sekejapan. Menyesal ada juga, hendak meradang pun ada jugak. Hmmmm...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan