Ahad, 4 Mac 2012

Bab 26 : Rancangan Ilham

"Kau biar betul ni Ilham?" tanya Shah lagi. Inginkan kepastian. Dia bagaikan tidak percaya mendengar penjelasan dari Ilham. Sofia? Wah. Betul ke ni? Pucuk dicita, ulam mendatang. Bisik hati Shah dengan girang.
"Betul lah Shah. Lagipun aku tengok, kau dengan Sofia tu ada chemistry. Hah. Hari tu, aku tengok kau tak habis-habis senyum pandang Sofia. Tu apa kes? Angau lah tu," perli Ilham. Hatinya bagaikan melonjak gembira kerana dia pasti rancangannya itu bakal berjaya. 
"Kau rasa dia nak ke kat aku ni Ilham? Ye lah, aku ni takde rupa sangatlah," jawab Shah lagi. Tidak pasti.
"Hai, kau juga yang merayu kat aku, minta tolong carikan pasangan hidup. Hah, dah ni aku nak recommend, kau tolak pula? Sebelum Sofia tu diambil orang, lebih baik kau mulakan langkah," Ilham geram. Dia faham akan sikap sahabatnya itu. Shah memang tidak expert kalau hal-hal memikat hati perempuan. Pernah dulu dia cuba memikat seorang perempuan ketika masih berada di kolej. Bukannya diterima, malah ditampar pula pipinya. Itulah kenangan yang paling pahit Shah pernah hadapi. Manakan tidak, diajaknya perempuan itu kahwin terus. Perempuan itu pula langsung tidak pernah kenal akan Shah. Hinggalah kini, Shah tidak mahu memikirkan soal perempuan. Trauma. Baginya, perempuan sentiasa ganas bagaikan buaya yang lapar. Tapi, apabila dia berjumpa Sofia, hatinya menjadi lembut. Bibit-bibit cinta mula timbul pada gadis yang comel itu. Dia tersenyum.

"Ok lah bro. So, what's the plan?" tanya Shah. Hatinya semakin berbunga-bunga. Wajahnya berseri-seri. Di mindanya ada Sofia kini. Tersenyum manis memanggil-manggil namanya. Sofia yang bermata bundar di sebalik sepasang cermin mata itu kelihatan sungguh comel baginya. Senyuman Sofia begitu mungil. Ditambah lagi dengan adanya lesung pipit di pipi kiri Sofia. Sungguh menawan. Shah mula membayangkan saat-saat manis di antara dia dan Sofia. Saat-saat duduk berdua dengan Sofia. Makan aiskrim, berjalan berdua, melihat suasana indah matahari terbenam di tepi pantai.

"Ei Shah! Kau dengar tak apa aku cakap ni?!" Ilham menepuk belakang sahabatnya itu. Dengan sekelip mata saja, bayangan Sofia di minda Shah hilang.
"Hai, belum lama aku cakap, kau dah gila bayang?" Ilham bertambah geram menengok wajah Shah yang kelihatan melayang fikirannya entah ke mana.
"Sorry! Sorry! Bro! Hah, apa kau cakap tadi?" Shah tersengih. Ilham tersenyum lebar dan mula menjelaskan rancangannya pada Shah.

***

"Tolonglah Alia, temankan aku. Boleh kan?" rayu Sofia pada Alia. Mereka berdua berjalan seganding sambil memilih corak kain yang ada. Suasana kedai tekstil De 'Iyad pada petang itu amat lengang. Pertengahan bulan. Tidak ramai yang keluar membeli-belah.
"Kenapa pula Ilham ajak kau keluar?" Alia hairan. Hatinya berbaur cemburu. Ilham ajak Sofia keluar?
"Entahlah Al. Aku pun tak pasti. Dia kata dia ada sesuatu nak dibincangkan. Tapi kau temankan aku, boleh?" Sofia merayu. Dia masih teringat lagi waktu Ilham menelefonnya. Ketika itu, Sofia sedang memandu balik ke rumah dari tempat kerja apabila telefon bimbitnya berbunyi.

"Assalamualaikum," Sofia menjawab panggilan. Telefonnya disambung ke headset. Matanya terus menumpukan perhatian ke jalan raya.
"Wa'alaikumussalam," jawab si pemanggil. Dia memberitahu bahawa dirinya Ilham. Sofia terkejut.
"Dari mana awak dapat nombor saya?" tanya Sofia.
"Asri. Kan kawan awak tu isteri Asri. Senang je," jawab Ilham sambil tertawa. Sofia turut tertawa kecil.
"Oh, ada apa Ilham?" Hairan juga Sofia. Tidak disangkanya Ilham menghubunginya pada waktu itu. Dia teringat saat mereka berjumpa di Tasek Lama dua minggu yang lalu.
"Um, saya nak jumpa Sofia, boleh? Hari Ahad ni, pagi?" Ilham bertanya. Dahi Sofia berkerut. Dia terdiam. Hatinya tertanya-tanya. Apasal pula dia nak jumpa aku?
"Sof, still there?" suara Ilham membuatkan Sofia tersedar dari lamunan.
"Oh, sorry. Kenapa awak nak jumpa? Ada hal penting ke?" tanya Sofia. Sofia hanya mendengar penjelasan Ilham. Sofia tersenyum. Tersenyum dengan penuh makna. Dia menyatakan persetujuannya. Kedengaran suara Ilham begitu ceria sambil mengucapkan terima kasih di hujung talian.

"Dia nak jumpa kau kat mana?" Suara Alia membawa Sofia balik ke alam realiti. Alia cuba menahan rasa cemburu di hati.
"Swensens, The Mall. Ahad ni, pukul 10:30 pagi, " jawab Sofia. Hatinya gembira. Dia yakin Alia setuju akan menemaninya. Alia berfikir lagi. Perlukah aku hadir sama? Bagaimana dengan perasaan aku? Ish, muka Ilham yang menyampah tu aku malas nak tengok. Tapi... Ah, Alia! Jangan terlalu difikirkan sangatlah.
"Hm...Ok lah," sahut Alia dengan teragak-agak. Ah, dah Ilham suka kat dia. Aku tak boleh buat apa pun. Biarlah. Alia memujuk hati sendiri. Begitu cepat Alia membuat kesimpulan.

***
Alia dan Sofia melangkahkan kaki masuk ke dalam restoran itu. Seorang pelayan restoran mengucapkan selamat pagi dengan senyuman yang lebar di wajah. Memang motto restoran itu untuk menyediakan servis layanan yang mesra dengan pelanggan. Baru sahaja Alia mengucapkan terima kasih pada pelayan muda itu apabila matanya tertangkap pada wajah yang dikenalinya. Hatinya berdegup kencang. Kelihatan Ilham sedang duduk sambil bercerita dengan Shah. Lalu, Alia dan Sofia menghampiri meja kedua lelaki itu. Kehadiran mereka disambut dengan senyuman.
"Assalamualaikum," Alia memberi salam. Ilham dan Shah menjawab sambil tersenyum. Di dalam hatinya berbisik, this plan is going so well so far!
Kedua gadis itu kini duduk berhadapan dengan Ilham dan Shah. Alia di depan Shah, Sofia di depan Ilham. Hati masing-masing memainkan irama yang berbeza namun mempunyai lagu yang sama. Lagu cinta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan