Jumaat, 9 Mac 2012

Bab 27 : Makan HaTi

Andai dia dapat mengundur waktu, Alia pasti dengan semuktamad-muktamadnya yang dia akan merubah keputusannya untuk tidak bersetuju menemani Sofia berjumpa dengan Ilham di situ. Memang membuatkan Alia cukup makan hati berulam jantung bercicahkan sambal belacan terlebih cili!

Alia cuba mengawal riak wajah agar tidak nampak begitu tegang. Dalam hati semakin membengkak. Alia juga tidak pasti kenapa perlu dia berperasaan sebegitu. Dia sedar yang dia tidak patut berperasaan sebegitu! Tapi apalah dayanya, bukankah perasaan itu sesuatu yang sukar untuk dikawal kalau tak cukup ilmu di dada.

Disebabkan itu jugalah Alia sikit demi sedikit cuba memujuk hatinya sendiri yang sedang berperang dengan suasana yang cukup menduga perasaan kerana melihat kemesraan dan keakraban Ilham dan Sofia. Shah juga tampak lebih menumpukan perhatian pada Sofia walau ternyata Shah saat itu sedang duduk tepat di hadapannya. Alia terasa bahawa kewujudannya di situ seolah-olah tidak memberi apa-apa makna bagi Ilham. Tapi kenapa pula kehadiranku perlu memberi makna pada Ilham? Alia cuba berbahas dengan kata hati sendiri.

Argh! This is insane! Jerit hati Alia buat kesekian kalinya.

"Sof, aku lupalah yang aku janji dengan mak nak teman dia pergi shopping tengahari ni. Aku balik dulu okay?" akhirnya Alia mencipta alasan untuk segera beredar dari tempat itu. Keadaan itu cukup melemaskannya. Berundur diri adalah pilihan yang terbaik saat itu daripada membiarkan hatinya terkeluar daripada jasad kerana setiap detik berlalu hatinya semakin membengkak!

"Ala ye ke? Habis tu kau nak balik naik apa? Kan kita tadi guna kereta aku" tanya Sofia kedengaran hampa tapi jauh di sudut hati, jiwa Sofia tersenyum melihat perubahan Alia yang cuma dia sendiri yang menyedarinya kerana dia cukup mengenali Alia. Sofia tahu bahawa Alia berbohong.

"Takpe aku boleh call Pak Aziz tolong jemput aku" Alia tersenyum. Senyuman plastik. Langsung tidak mahu memandang Ilham yang ternyata sedang merenungnya.

"Let me accompany you to the main entrance" ujar Ilham pula membuatkan perasaan Alia jadi tidak keruan.

"Thanks but no thanks" Alia tidak perlukan bantuan lelaki itu! Alia tidak sudi! Sedarkah lelaki itu yang dialah punca mood Alia bertukar cuaca!

"That's not a permission cik Alia. Come" seperti biasa, lagak Ilham yang tidak makan saman itu membuatkan Alia geram tidak terkata. Tapi........

Tanpa menanti jawapan balas daripada Alia, Ilham sudah pun berdiri daripada kerusinya dan Alia tidak punya  pilihan lagi.


***

Alia dan Ilham kini masih setia menanti Pak Aziz, pemandu Alia. Menanti di ruangan luar pintu utama bangunan "The Mall" tersebut bertemankan kebisuan. Masing-masing tidak mahu memulakan bicara. Ilham mahu agar Alia yang memulakan cakap terlebih dahulu. Tetapi Alia, dalam keadaan seperti itu, memang seleranya untuk berbual terus mati. Lebih-lebih lagi keadaan sekeliling yang dipenuhi oleh beberapa kumpulan remaja yang melepak di sana memang menyakitkan kepala. Dengan cara berpakaian mereka yang langsung tidak menunjukkan budaya timur. Cara percakapan mereka juga tidak beradab. Alia beristighfar sebanyak-banyaknya melihat keruntuhan akhlak segelintir remaja di zaman ini.

"Woot woot cik kak cantik" salah seorang remaja lelaki menegur Alia sambil bersiul-siul. Berseluar ketat berwarna kuning dan baju berukir tengkorak. Ditambah lagi dengan rambutnya yang diwarna dengan warna merah itu cukup membuatkan Ilham merenung tajam pada budak lelaki tersebut.

"Siapa kakak kau? Bila masa dia kawin dengan abang kau?" tegur Ilham kedengaran keras. Alia telan liur melihat ketegasan Ilham yang belum pernah dilihatnya. Tegas yang memang bertempat. Alia cukup terasa dilindungi.

"Releks lah bro. Orang cuma tegur je" jawab budak lelaki itu kelihatan agak kecut dengan ucapan Ilham.

"Tegur elok-elok. Jaga adab sopan tu. Hormat sikit orang tua" balas Ilham masih dengan tonasi yang sama sambil menyelitkan nasihat yang amat berharga buat para remaja yang berkelakuan kurang adab seperti mereka. Nak ganggu Alia aku, agak-agaklah!

"Kita chow lah geng, kat sini ada abang yang nak bagi ceramah. Kita cari port lain" budak lelaki itu sempat membalas kata-kata Ilham sebelum pergi meninggalkan Ilham dan Alia. Tidak berani membuat kecoh kerana di sana terdapat beberapa orang abang-abang pengawal keselamatan sedang bertugas.Alia lega. Hendak tersenyum tapi cuma disimpan.

"Pak Aziz dah sampai. Thanks" ujar Alia dan dengan perlahan mula mengatur langkah.

"Alia" panggil Ilham.

"Kirim salam kat mak ayah....." tambah Ilham dengan senyuman yang ikhlas. Alia hanya mengangguk lantas tanpa berlengah terus memasuki perut kereta. Senyuman Ilham masih berbekas walau kereta yang dinaiki Alia sudah beberapa kilometer jauh meninggalkannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan