Khamis, 3 Mei 2012

Bab 29 : Aku Ingin Tahu

Jendela kereta yang basah dengan titisan air hujan itu direnung dengan penuh tekun. Pemandangan di luar agak terbatas. Pun begitu, mindanya langsung tida berada di situ. Mimpi semalam masih bermain di fikiran seolah-olah semuanya diulang tayang berulang-ulang kali. Mimpi yang seakan benar, kenapa lelaki itu perlu muncul lagi di dalam mimpinya. Kali ini lebih meninggalkan kesan yang mendalam dalam hati Alia. Bukan hanya kerana kemunculan Ilham dalam mimpinya, tapi juga kerana rindunya pada tanah suci itu. Terasa hatinya seperti digamit sekali lagi untuk berkunjung ke situ. Tanpa disedari, air hangat mula jatuh ke pipi.


"Alia, kenapa diam dari tadi ni? Alia ok?" suara ibu Alia menyentakkan lamunan Alia. Mujur air mata yang baru jatuh itu tidak dilihat oleh ibunya. Ayahnya yang masih meneruskan pemanduan kereta itu hanya melirik Alia melalui cermin di dashboard. Tahap kelajuan kereta juga turut dikurangkan kerana keadaan jalan raya yang agak licin. Keselamatan harus diberi keutamaan.


"Takde apa-apa umi, Alia cuma penat sikit" jawab Alia lemah lantas menyeka air matanya sebelum menyandarkan kembali tubuhnya.


"Ilham apa khabar?" soalan daripada ibunya itu membuat kerutan di dahi Alia jelas kelihatan. Jantungnya juga turut berdegup laju tanpa dipinta. KENAPA?! Kenapa soalan itu? Kenapa nama itu yang keluar dari mulut ibunya? Sungguh rawak! Atau adakah ibunya punya kuasa 'psychic' boleh membaca mindanya? Tak mungkin!


"Kenapa umi tanya pasal dia? Bukannya Al rapat dengan dia pun, kawan pun bukan" tanya Alia sambil mengeluarkan hujah-hujahnya. Memang soalan itu dirasakan langsung tidak relevant bagi Alia.


"Umi saja tanya, hari tu dia ada telefon papa kamu ni tanya pasal Al. Ye tak bang?" jawab ibu Alia. Melirik dan tersenyum pada suaminya di sebelah yang menumpukan perhatian pada pemanduan kereta.


"Ehm" balas ayah Alia pendek. Membalas senyuman ibu Alia dengan penuh makna yang tersirat yang membuatkan hati Alia dipagut dengan sejuta macam persoalan.


"Dia tanya apa?" salah satu soalan diantara sejuta soalan yang bermain di benak Alia sudah diutarakan.

"Nak tahu ke?" soal ayah Alia pula seperti main tarik tali lagaknya. Menduga perasaan Alia buat kesekian kalinya.

"Papa ni nak main teka-teki dengan Al pulak" komen Alia namun masih mengawal nada suara agar tidak kedengaran bahawa dirinya betul-betul ingin tahu perbualan telefon yang berlaku diantara Ilham dan ayahnya!

"Salah ke soalan papa..... Al nak tau ke tak?" ayah Alia masih ingin menguji kesungguhan anaknya. Ibu Alia hanya berdiam diri melihat gelagat dua beranak itu.

"Tak payahlah. Tak penting sangat pun" balas Alia akhirnya seolah-olah langsung tidak menunjukkan minat sama sekali. Tapi dalam hati........ Argggh!!!

"Takpelah kalau macam tu. Dah orang cakap tak penting" jawapan daripada ayahnya itu cukup membuatkan jiwa Alia semakin meronta-ronta ingin tahu! Tapi, sudahlah! Alia bungkam. Diam sepanjang perjalanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan