Selasa, 13 Disember 2011

BAB 18 : Mungkin.......

Belum sempat Haji Yusof menyambung kata, pembantu rumah mereka kini muncul di ruang tamu mencari kelibat Alia.

"Maaf neng, ada panggilan telfon buat neng" Yanti, pembantu rumah memaklumkan pada Alia tentang panggilan telefon yang baru saja diterimanya sebentar tadi. Perbualan mereka yang berada di ruang tamu itu turut tergendala buat seketika. Perhatian kini ditumpukan pada Alia yang mula mengerutkan dahi. Siapa pula yang telefon aku malam-malam macam ni. Desis hati Alia.

"Dari siapa?" soal Alia, masih dalam keadaan duduknya yang kelihatan begitu selesa. Belum bercadang mahu berganjak berdiri dari sofa yang begitu empuk. Tanpa disedari, ada sepasang mata sedang mencuri raut wajahnya.

"Nggak dikasi tau namanya neng, tapi dari suaranya kayaknya mirip suara bapak Nazrul deyh. Apa mau dimatiin aja panggilannya neng?" jelas Yanti membuat andaian. Menarik perhatian semua mereka yang berada di ruang tamu tersebut. Lebih-lebih lagi Ilham yang mula memikirkan pelbagai macam kemungkinan. Siapa Nazrul? boyfriend dia ke? tunang mungkin? Ilham tiba-tiba jadi gelisah tidak menentu tapi masih cuba berlagak tenang.

"Nggak usah, kamu pasti salah dengar suaranya" balas Alia menyangkal andaian pembantu rumahnya. Mustahil lelaki tu yang telefon

"Ehm, Al mintak diri sekejap" sambil menghulurkan senyuman, Alia meminta izin pada mereka untuk mengundurkan diri buat seketika.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan